Přeskočit na hlavní nabídku
Destroyer

Alternativa / Indie Rock

Vstupenky - Destroyer

3 akce/akcí

Česká republika

Počet akcí: 1

Mezinárodní akce

Počet akcí: 2

Destroyer - více informací

Dan Bejar toho má za sebou hodně, je výraznou postavou kanadské indie-rockové scény, která dala na přelomu tisíciletí světu opravdu velké množství dodnes velkých jmen – jen namátkou třeba Arcade Fire, Broken Social Scene nebo The New Pornographers. V řadách posledně jmenované skupiny strávil mnoho let také Dan Bejar, jenž ovšem se svým vlastním projektem Destroyer začal již v polovině devadesátých let. Debutová kolekce We’ll Build Them A Golden Bridge vyšla v roce 1996. Tehdy Bejar nahrával převážně v domácích podmínkách, ale i (nebo právěže) v lo-fi zvukovém hávu byl hned zcela zřetelný jeho cit pro silnou melodii, jenž neztratil dodnes. Na každé další nahrávce Destroyer zní vždy trochu jinak a v jeho tvorbě se prolínají různorodé hudební vlivy. Dle Bejara samotného je tomu tak záměrně – vždy chce prý začít od nuly a na nic nenavazovat, tedy ani na zvuk a náladu předchozí desky.

V roce 2011 si Destroyer se skvělým albem Kaputt vysloužil nominaci na prestižní Polaris Music Price nebo Juno Awards a nedávno jej prestižní hudební server Pitchfork umístil na 22. místo nejlepších desek celé právě končící dekády (od 2010). To ovšem neznamená že by si ostatní destroyerská alba vedla nějak hůře. Jednou z nejoceňovanějších nahrávek celé jeho kariéry je Poison Season z roku 2015, s níž se zastavil o rok později i v Praze. Na jeho tehdejší dvouhodinový koncert v Lucerna Music Baru se vzpomíná jako na legendární. Zněly tklivé balady postavené na jemných smyčcových aranžích i epické rockové songy za doprovodu řízných dechů, atmosféra byla dokonalá. .

Dan Bejar je z jedním z autorů, jejichž charakteristický rukopis je, přes pestrost repertoáru a tvorby, jednoznačně rozeznatelný během prvních pár tónů. Sám velmi uznává velké vypravěče jako jsou například Leonard Cohen nebo Nick Cave, stabilně vysokou kvalitou tvorby se jim ale může směle rovnat. Samotný název Bejarovy skupiny Destroyer může být trochu zavádějící. Sám Bejar prohlásil, že chtěl pro kapelu jméno, z něhož nebude na první pohled patrné, co hraje za styl, což se mu určitě podařilo. Ovšem poté musel často vysvětlovat, že prý „vůbec neměl ani tušení, že nějací Kiss kdysi vydali jakési album s názvem Destroyer, protože o Kiss (bez urážky!) neví nic dodnes.“ Spíš jej „ohromilo, že tak primitivní název si ještě žádná kapela nepřisvojila,“ a tak po něm okamžitě bez dalšího přemýšlení skočil. .

V roce 2017 vyšlo úspěšné album ken, které košatý zvuk Destroyeru nasměrovalo k elektronice, aniž by byly potlačeny výrazné melodické linky a hitová přímočarost. Přesto krátce po jeho vydání na Dana Bejara přišla mírná krize, mluvilo se dokonce o rozpuštění kapely a posledních koncertech. K nepříliš veselé šeptandě přispělo i zrušení evropského turné v roce 2018, i proto je oznámení novinky Have We Met velice dobrou zprávou. Hned z úvodního singlu Crimson Tide je zřejmé, že Dan Bejar nic ze svého daru neztratil – melodicky pečlivě vygradovaná skladba baví tanečně elektronickou produkcí i funky basem. A v podobném duchu se nese také většina novinkové kolekce, která tentokrát vznikala horečně rychle v reakci na nepředvídatelnost současné společnosti. Původně měl Bejar záměr album zpracovat na téma Y2K (digitální katastrofy mnohými experty očekávané s příchodem 2000) a dvacet let poté. Inspirací měl být i tehdejší zvuk Björk, Air nebo Massive Attack. Nakonec se ale koncept trochu změnil. Have We Met zní výrazně tanečněji než dosavadní alba Destroyeru, ale zároveň také nečekaně svěže. Textově se Dan Bejar vrací k některým svým starším albům, na nichž také používal literární techniku zvanou proud vědomí.